Voor groep 1/2 basisonderwijs

Overgisteren

Van wie is die koffer?

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het visserijmuseum. Er is maar één conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker! Met een brief laten de kinderen hem weten dat de koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn!

De koffer is van een museummedewerker, maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen ‘museum’, ‘vroeger’ en ‘bewaren’, met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertellen een verhaal. Met bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen richten de leerlingen een museum in de klas in. Welk verhaal vertellen die spullen? Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over objecten en breiden ze hun woordenschat uit.

Inhoud lesprogramma

  • Leer over bewaren en de waarde van voorwerpen
  • Maak een museum in de klas
  • Bezoek een echt Museum

Kosten

  • € 1,50 per kind